پیام مدیریت : امام باقر سلام الله عليه : أعوذُ بِكَ مِن أن أظلِمَ أو اُظلَمَ، وأعوذُ بِكَ مِن صَفقَةٍ خاسِرَةٍ، ويَمينٍ كاذِبَةٍ؛ ::

بازدید: 2371 تاریخ: 11 دی 1348

 پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند استرالیا با مطالعه بر روی رفتار شخصیت‌های محبوب جوامع انسانی موفق به ارائه نظریه‌ ماهیت شخصیت محبوب یا کاریزماتیک شدند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، محققان دریافتند که برخورداری از دو ویژگی رفتاری مثل سرعت در تفکر و رفتار، نقشی اساسی در داشتن شخصیت کاریزما یا مورد علاقه توده مردم دارد.

دکر ویلیام وان هایپل، محقق دانشگاه کوئینزلند اظهار کرد: در مطالعات ما مشخص شد که هوش اجتماعی مفهومی فراتر از توانایی درک کارهای درست است.

وی در ادامه افزود: مهارت هوش اجتماعی ترکیبی از دقت و سرعت ذهنی در انجام کارهای بسیار مهم است.

در این تحقیق، پژوهشگران با بررسی شخصیت‌های برخی افراد محبوب منتخب دریافتند که مهمترین مولفه رفتاری آنها قدرت تصمیم‌گیری سریع بوده است.

پژوهشگران همچنین با انتخاب گروهی از داوطلبان و دوستان صمیمی آنها اقدام به برگزاری یک نظرسنجی بر مبنای شخصیت‌های کاریزماتیک، خنده‌دار و تیزهوش کردند.

آنها در ادامه از داوطلبان خواستند تا به 30 سوال عمومی با سرعت پاسخ دهند. پس از بررسی نتایج آزمون محققان دریافتند داوطلبانی که به سوالات ذهنی با سرعت بیشتری پاسخ داده‌اند احتمال دریافت عنوان شخصیت کاریزماتیک از سوی دوستانشان بیشتر از سایرین است.

دکتر وان هایپل، محقق ارشد این پژوهش، در مورد مولفه‌های رفتاری سازنده شخصیت کاریزماتیک اظهار کرد: در گذشته نیز از نقش مولفه سرعت ذهنی در ایجاد شخصیت کاریزما سخن به میان آمده بود، اما اکثر روانشناسان معتقد بودند که فاکتور هوش یا IQ مهمترین مولفه است.

وی در ادامه افزود: در این مطالعه مشخص شد که توانایی پاسخ به سوالات سخت به نسبت توانایی واکنش در موقعیت‌های مختلف اجتماعی در کمترین زمان، اهمیت کمتری دارد.


گالری عکـس